onsdag den 28. oktober 2015

Grydebrød og et megakup!

"Juhuu min første støbejernsgryde" 

Se nu bare her, jeg har sørme "investeret" i min allerførste støbejernsgyde. Og når jeg nu skriver investeret så er det faktisk fuldstændigt ironisk, fordi den var bare åndssvag billig. 150 kr i Imerco for en stort, rund støbejernsgryde på 21 cm med plads til 2,8 liter. Hvis du er studerende ligesom mig og brænder for at lave et grydebrød, så bliver du simpelthen nødt til at købe denne her. Den er sat ned fra 600 kr.!! Det er jo helt tosset.


Da jeg købte den inde i Imerco, fik jeg af vide af den søde ekspedient, at sådan en gryde skal være 100% tør, inden den sættes tilbage i skabet. Hvis man glemmer dette, kan der godt opstå nogle underlige pletter på den, som ligner lidt mug. Og det vil man jo helst være fri for.

Men her kommer så mit grydebrød, som jeg blev inspireret af fra Amo's store bagebog 5. Jeg har bare tilføjet noget forskelligt mel og fordoblet gær-mængden. Dette gjorde jeg fordi, jeg kom i tidspres og håbede på, at mere gær ville give lavere hævetid. Men ta et kig på den, og igen køb nu den gryde. Det er et tilbud, som næppe kommer igen (tror jeg..)



DU SKAL BRUGE

10 g gær
5 dl lunken vand
10 dl mel (1/4 groft og resten alm. hvedemel)
2 tsk salt
2 tsk sukker



Fremgangsmåde 

  1. Start med at blande alle ingredienserne og rør det sammen til melet er vådt. Det skal ikke æltes overhovedet. 

  2. Lad det hæve i 1 time og 15 minutter ca.  

  3. Efter hævningen hældes dejen ud på et godt meldrysset bord (den er meeeeget våd)

  4. Forsøg at trykke dejen sammen og pakke den ind under sig selv hele tiden. Dette er en måde at stramme dejen op på. 

  5. Læg dejen i en skål smurt med olie og lad den efterhæve lunt i 1 time 

  6. Forvarm din ovn på 225 grader og sæt din fine støbejernsgryde med låg derind og lad den varme med

  7. Ta gryden ud, når dejen er færdig hævet. Pas på den er mega varm! 

  8. Strø mel i gryden og hæld forsigtigt dejen deri 

  9. Sæt låget på og sæt den nederst i ovnen 

  10. Bag brødet i ca. 30 minutter med låg og de sidste 20 minutter uden låg og endnu en gang - PAS PÅ DET ER VAAAARMT! 

  11. Efter bagningen hældes brødet ud på en rist og afkøler inden servering 



Konklusion 
Hold nu op, hvor er jeg overrasket over det her brød. Når man står og rører mel og vand sammen uden at ælte, tænker man virkelig: "Bliver det her snask nogensinde til noget..?" Men det må man godt nok sige, at det blev! Brødet kaldes verden måske nemmeste - og det kan man sagtens kalde det. Det er jo åndssvagt nemt at lave. Et barn ville kunne lave det her brød, også bliver det bare så mega godt. Kæmpe stort bifald til grydebrødet. Nothing less.

Dog havde jeg lidt problemer med at få mit brød ud af gryden, så jeg tror, man skal komme godt med mel i bunden eller evt komme lidt olie derned, så den kan slippe helt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar