mandag den 30. september 2013

Sunde gulerodsbrud

"Der er intet bedre end lækker mad, som kan spises med god samvittighed"

Nu er det snart længe siden, jeg har bagt noget lækkert og hyggeligt, og derfor besluttede jeg mig for at lave nogle skønne boller, som kunne indtages til en god kop kaffe her senere på eftermiddagen. Ud fra denne tanke kom disse skønne gulerodsbrud:

Sunde gulerodsbrud med kerner 


DU SKAL BRUGE:
25 g gær
4 dl lunken vand
3 spsk skyr
1 spsk honning
1 tsk salt
½ dl græskarkerner (eller andre kerner)
1 dl solsikkekerner
2 dl grahamsmel (eller anden grov meltype)
1 dl havregryn
3 revet gulerødder
Hvedemel så det passer (ca. 400 g)

Trin 1
Oplæs gær, skyr og honningen i det lunkne vand.

Trin 2
Deri kommes salt, kerner, groft mel, havregryn og gulerødder. Hele molevitten røres sammen.


Trin 3
Kom hvedemel i blandingen til det hænger sammen som en klistret dej.

Trin 4
Dejen lægges ud på køkkenbordet og æltes igennem (tilføj evt ekstra mel, hvis dejen er alt for klistret)

Trin 5
Efter en ordentlig omgang æltning kommes dejen tilbage i din skål. Drys den med mel (så bliver dejen ikke tør og kedelig) og sæt den til hævning i ca 1-1½ time.


Trin 6
Dejen fordeles på bagepapir i passende "brudstørrelser" og sættes endnu engang til hævning.

Trin 7
Imens dejen hæver tændes ovnen på 220 grader, og når ovnen er klar, pensles brødet med vand/mælk/skyr/æg (hvad du nu lige har) og sættes midt i ovnen. De skal have 15-20 minutter

Trin 8
Tag dine gulerodsbrud ud af ovnen og bank på bunden - lyder de hule, er de klar. Velbekomme!


Konklusion
Dejlig bløde og lækre i smagen. Mine blev bare voldsom store, så næste gang vil jeg nok lave dem lidt mindre også sætte bollerne på to plader i stedet for en. Jeg fik 8 KÆMPE boller ud af denne omgang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar