onsdag den 6. november 2013

Sunde bærmuffins

"En lækker og sund sag som passer perfekt til en kop the eller i madpakken"

I novembermåned fokusere min kæreste og jeg på at spise sundere, og derfor begyndte jeg at eksperimentere med et sundt alternativ for kage og den salgs. Mit første forsøg blev disse søde bærmuffins, som hverken indeholder hvidt mel, fedtstof eller sukker.



Sunde muffins med bær og mandler 

DU SKAL BRUGE til 10 stk.
½ pose frosne bær (hindbær koster 8 kr. i netto i denne uge)
2 modne bananer
2 dl havregryn
1 dl rugmel
2 spsk kokosmel (kan undlades)
1 æg
2 spsk hytteost (kan udskiftes med fx skyr)
2 tsk bagepulver
1 dl hakket mandler

Fremgangsmåde

  1. Start med at sætte din ovn på 200 grader

  2. Kom banan og bær i en skål. 

  3. Brug en stavblender til at blende bananer og bær sammen - du skal evt. koge dine bær inden brug (læs bag på posen)

  4. Bland havregryn og mandler i massen og rør forsigtigt rundt med en dejskraber

  5. Tilføj rugmel og evt. kokos og rør forsigt igen

  6. I en anden skål piskes æg og hytteost sammen 

  7. I bærblandingen laves en fordybning i midten, hvor æg og hytteost hældes ned 

  8. Tilsæt bagepulver og rør forsigt det hele sammen med dejskraberen 

  9. Fyld dejen i muffinsforme med en spiseske 

  10. Bag dem i 20-25 minutter 

Konklusion
Bananen og bærene giver disse muffins en dejlig sød  og frisk smag og er derfor et skønt alternativ til søde sager. Du kan selv udvælge hvilken slags bær, du vil bruge i dine muffins. Jeg brugte selv brombær, men næste gang vil jeg udskifte dem med hindbær og måske tilføje lidt citronskal - muligheder er der nok af. God fornøjelse.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar