lørdag den 24. januar 2015

Tranebær- og gulerodsboller

"Endelig er den her!" 

Ja, det er dog ikke opskriften, der endelig er her, da den faktisk blev skabt, da jeg skulle rydde op i køleskabet. Men jeg har endelig fået mig en røremaskine! Og nu kan jeg slet ikke forstå, hvordan jeg nogensinde har kunne leve uden sådan én. Det er en fantastisk maskine, som rører deje, der bliver til de lækreste og blødeste boller! Men indtil videre er jeg kun i eksperimenteringsfasen, så derfor har jeg ikke helt styr på, hvor meget mel jeg kommer i mine bolledeje... Så derfor er denne her opskrift baseret på en tidligere opskrift, som du skal ælte den i hånden. Du kan muligvis også bruge den til en røremaskine (hvis du ejer sådan en), men hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg ikke prøvet.. Men ligemeget hvad, så er boller jo altid skønne og især, når de er nybagte og hjemmelavet :-)





DU SKAL BRUGE 

3,5 dl lunken vand
50 g gær
3-4 skrællet og revet gulerødder
1 dl creme fraiche/skyr/yoghurt naturel (eller hvad du nu har)
1 tsk honning
1 tsk mørk sirup
1/2 tsk salt
1 dl tranebær
3 spsk neutral olie
1 spsk maltmel (hvis du har det)
ca. 400 g hvedemel



Fremgangsmåde 

  1. Dejen skal laves i en 4 liter skål 

  2. Kom vand i skålen, opløs gæren deri og tilsæt revet gulerod

  3. Rør det rundt og tilføj creme fraiche, honning, sirup, salt, tranebær, olie og maltmel  

  4. Rør rundt igen og tilsæt hvedemelet løbende til dejen er sammenhængende

  5. Kom dejen ud på et meldrysset bord. Tilsæt mere mel (hvis nødvendigt) og ælt dejen godt i ca. 10 minutter 

  6. Kom dejen tilbage i skålen og lad den hæve i en lille time 

  7. Efter hævning formes dejen til 10 boller og kommes på to bageplader med bagepapir

  8. Lad dem hæve igen i ca. 20 minutter under rene hviskestykker 

  9. Pensel bollerne med mælk og drys evt med mel, havregryn, sesamfrø eller anden topping

  10. Bag bollerne ved 180 grader i varmluftsovn (200 i alm.) i ca. 15 minutter 



Konklusion 
Det søde tranebær sammen med den knasende gulerod er en utrolig god kombi. Også blev disse boller super bløde og lækre. Jeg skal ikke kunne sige, om det er røremaskinen, der tager æren for det, men hvis du ælter dejen i 10 minutter, så skulle du gerne få samme resultat. Men gode er de ihvertfald.

Så er der lækre og bløde boller på en kold januardag.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar