fredag den 10. oktober 2014

Langtidshævede ølandsboller

"Luksusudgaven af køleskabsboller" 

Jeg må indrømme, at dette indlæg ikke er så studievenligt, nu hvor Fuldkorns-Ølandshvedemel (ufatteligt langt ord!) ikke er specielt billigt. Jeg købte min pose på et fødevaremarked oppe i Aalborg til 27 kr. for 1 kg. Sååå det er lidt halv dyrt (i forhold til de almindelige 2 kg hvedemel til 10 kr. i Netto), men tilgengæld kommer der også noget super lækkert brød ud af det. Hvis du ikke lige er i nærheden af et fødevaremarked eller lignende, så ved jeg, at Grupe&Meyer også har det i sit sortiment, som forhandles i Føtex og Kvickly. Derudover læste jeg, at Falslevgård Mølle mel (som jeg brugte) forhandles i Super Brugsen i Nord- og Midtjylland. Men du kan altid bruge bageteknikken til almindeligt mel. Dog vil jeg anbefale, at du bruger mest hvedemel og ikke fuldkornshvedemel, da du max må anvende 1/3 fuldkornshvedemel i en almindelig bolledej.



DU SKAL BRUGE

7 g gær
2,5 dl vand
1 æg
1 spsk olie
1 tsk salt
1 tsk sukker
3 spsk appelsinsaft (strammer melens gluten op og giver bedre hæveevne)
400-450 g Ølandshvede med fuldkorn (eller uden eller 50/50 af hver)

Sådan skal en rigtig pose mel se ud! - http://www.falslevgaard.dk/molleri 

Fremgangsmåde - 1. dag
  1. Opløs gæren i vandet 

  2. Tilsæt æg, olie, salt, appelsinsaft og sukker 

  3. Kom melet i lidt af gangen og rør rundt med en grydeske til dejen bliver fast

  4. Ælt dejen nede i skålen eller på bordet i 10 minutter og tilsæt det resterende mel undervejs 

  5. Dejen skal være ensartet og uden klumper. Den må gerne være lidt klistret 

  6. Kom dejen tilbage i skålen, drys en smule mel over og sæt den i køleskabet med låg på



Fremgangsmåde - 2. dag
  1. Ta dejen ud af køleskabet 

  2. Form 8 boller af dejen og sæt dem på en bageplade med bagepapir 

  3. Lad dem efterhæve i 1 times tid 

  4. Bag bollerne ved 220 grader i 20-25 minutter 

  5. Tjek om de er færdige ved at banke dem under bunden med en finger. Lyder de hule, er de færdige

  6. Lad dem køle af på en rist inden servering 



Konklusion 
Opskriften bag på melposen sagde, at man kun skulle bruge fuldkornshvedemel, men da jeg var igang med at komme melet i, synes jeg, det hele så meget groft ud, så jeg tilføjede også noget almindeligt Ølandshvedemel. Det skulle ikke være nødvendigt, men det giver et mere luftigt brød, som stadig er fyldt med fuldkorn.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar