fredag den 29. juli 2016

Efter Madskolen

"Det har simpelthen været den skønneste uge!" 

Ja, så nemt kan det siges. Jeg har været udsat for en del pres i løbet af ugen, og ja der har da også været nogle børn ind imellem, som har udfordret min tålmodighed, MEN alt i alt har det været en helt igennem fantastisk uge, hvor jeg har lært super meget om børn og ikke mindst om mig selv og mine egne grænser. Især mit sprog omkring børn blev testet i løbet af ugen, for hold nu fast hvor jeg egentlig taler grimt, og ind imellem er der da også fløjet et bandeord ud af min mund. Men ja, ja det er vel ikke første gang børnene har hørt sådan et. Her kommer et blogoplæg om vores madskole på Feldballe Friskole fortalt fra mit perspektiv, og jeg vil meget gerne have kommentarer på det, og jeg svarer på alle spørgsmål :-)



Ugen har været fyldt af mange gode oplevelser, hvor vi selvfølgelig har snakket en hel masse om mad og også lavet rigtig meget mad.

Mandag startede ud med, at vi havde en sygemelding fra morgenstunden, og vi var i forvejen en smule underbemandet og skulle opstarte madskole i ro og orden.... Ja, ro var der ikke så meget af. Men det gik bedre end forventet, selvom det var død hårdt. Vi startede dagen ud med at samle alle børn inde i et rum ved siden af køkkenet, hvor vi legede navneleg. Her skulle børnene sige deres navn og en fødevare med tilsvarede forbogstav, som deres eget navn og så samtidig huske alle de navne + fødevarer der var blevet sagt. Puha! Der var både Rosalia Rosin, Mathilde Mælk, Mads Mayonnaise, Lærke Limonade og ja, de var meget opfindsomme. Super sejt! Så lavede vi laks med lakrids, brune ris og bagt squash og tomat til frokost. Børnene syntes, det var både sjovt og underligt at spise lakrids på den måde, men vi fandt faktisk ud af, at det smagte udmærket. Så måske jeg skulle prøve det igen en dag. Så legede vi målenhedsstafet, hvor børnene skulle stå i to rækker i to hold, og sørge for at løbe op til den anden ende med det rigtigt afmålte vand i de rigtige beholdere, som jeg stod og råbte op. På den måde lærte de både om forkortelser og afmålinger.

Måleenhedsløbet
Herefter lavede vi Æggetoast til eftermiddagssnack, som vi spiste udenfor i det gode vejr. Som afslutning på dagen spillede vi rundbold, hvor mit hold vandt! Det var super fedt, og børnene ville knap nok hjem, da forældrene dukkede op. Det var en fed følelse at stå med første dag.

Æggetoast og en vild rundboldkamp!
Tirsdag var vi heldigvis fuldt bemandet, ment på den måde, at vi endte med at være 6 instruktører i alt, hvilket i den grad (!!!!) var værdsat og kan anbefales til fremtidige madskoler. Dagen var meget mere afslappet, og vi kunne hver især tage os god tid til børnene. Vi startede dagen ud med at lave gnavegrønt med en meget special avocadodip, hvor der både indgik grøn pesto og karry. Meget speciel, så den var lidt svær at få ned i børnene (også i mig....). 

Gnavegrønt med avocadodip

Derefter gik vi meget hurtigt i gang med den næste ret, hvor vi skulle lave flæskesteg, og den tager jo alligevel lidt lang tid at få lavet. Men børnene var super gode og vilde efter at få lavet den. Dog lavede et madhold kogt kylling i stedet for, som vi skulle bruge dagen efter til madpakker. Det er så skønt, at de var så gode til at dele opgaver op og samtidig samarbejde om det på deres stamhold. Jeg siger det igen - skønne børn! Denne dag fik vi også fint besøg af kommunikationschefen fra Danish Crown og Madskolechefen Line Damsgaard, der kom og kiggede til vores madskole. Mens de gik lidt rundt og kiggede med og flæskestegen var i ovnen, var vi ude i skolegården og lege stikbold. 
Til frokost fik vi flæskesteg sandwich, hvor Line spiste med. Alle synes maden (og besøget) var et stort hit. Lige efter vi havde spist, gik vi i gang med dagens sidste ret, hvor vi lavede friske forårsruller. Det var super sjovt at lave, meeeeen smagen var måske ikke helt så god. Rispapir har en lidt sjov konsistens, blev vi enige om, men børnene og jeg smagte, og det er det vigtigste. 



Onsdag var ekskursionsdag, hvor jeg havde aftalt med det økologiske kvæglandbrug "Karensminde" at komme på besøg. Her kom min bedste veninde forbi og hjalp os, da vi igen var lidt underbemandet. Det var super skønt! Men dagen startede så ud med at få lavet madpakker til turen, der bestod af pitabrød med kylling og to madder med leverpostej og bacon, og en med overskudsflæskesteg. Mums! Vi hoppede på bussen kl 10.50, og børnene var alle super gode til at køre i bus og til at gå godt inde i siden af vejen, da vi skulle ned til gården. Jeg var en meget stolt instruktør, da vi nåede helt derned. Da vi ankom, aftalte vi besøget med landmanden, og så startede vi med at spise noget af madpakken. Herefter begyndte besøget, hvor vi hilste på kalve, som var helt ned til 2 dage gamle, og vi så, hvordan køer bliver malket i dag. 


Her vil jeg gerne lige slå et slag for landbrugsteknologien i dag. Hold nu op! Det er simpelthen for vildt, hvordan det foregår. Det er nemlig en robot, der malker køerne i dag, og køerne kan helt selv styre deres egen malkning og tidspunktet for selve malkningen. Det vil jeg opfordre alle til at opleve en dag. Men ellers var vi rundt og se gården og maskinerne, de havde der. Super hyggeligt. Vi sluttede af med at spise resten af madpakkerne, og fodrede hestene, som gik ved siden af gården. Kl halv tre var vi klar til at tage tilbage til Feldballe igen. Her spillede vi stopbold, indtil børnene blev hentet. 

Børnene lytter intenst til landmandens fortælling om malkerobotten

Dyrene bliver fodret og nusset med, inden turen gik tilbage til skolen

Torsdag var en fuldstændig vild dag, fordi her fik vi besøg af børnenes forældre, hvor vi kom op på 71 mennesker, som vi skulle lave mad til. Derfor har jeg simpelthen ikke taget nogen billeder på denne dag, da vi bare løb rundt hele dagen og havde sindssygt travlt. Vi skulle lave farsbrød med lynstegt spidskål og nye kartofler, melonsalat, tomatsuppe med fyld og langbrød og blåbærmuffins med jordbærsalat. Puha det er meget mad! To hold startede ud med at lave farsen til farsbrødet og skulle derefter i gang med at lave frokost til hele holdet, der bestod af paris a la bøf med salat og brødcroutoner. Imens var de to andre hold i fuld sving med langbrødet og blåbærmuffins. Der var fuldt tryk på i køkkenet, og børnene havde bare travlt. Det var så dejligt at se dem have deres ånd med i arbejdet og virkelig lægge kræfterne i, fordi de godt vidste, at det var i aften, at det gjaldt. Tidsmæssigt var det lige til kanten, selvom både min kæreste og formanden for 4H i Egtved kom og hjalp til - hvilket var super fedt! Børnene nåede endda at være kreative og lave deres egne bordkort til deres familier. Og kl 15.55 blev de sidste fade båret ned, og forældreaftenen begyndte kl 16! 
Hele aftenen gik som smurt. Børnene startede med at præsentere deres mad for alle deltagerne og serverede oppe ved en buffet bagefter for alle, der kom med en tom tallerken. Alle var rigtig godt tilfredse med maden, og helt ærligt så smagte det virkelig godt! De er simpelthen små super kokke de børn! Så ryddede vi op, og forældre hjalp (TAK!), og så gav vi instruktører børnene et madskolediplom. Her kaldte vi vores egen gruppe op - barn efter barn - hvor hvert barn fik en klapsalve og et diplom. Så fik vi sagt tak for i dag, og vi instruktører sad til sidst, efter alle var gået, oppe i køkkenet og drak den bedste fyraftensøl, jeg længe har smagt! 

Som sagt, så har jeg ingen billeder fra torsdag, så du må kigge på en sød sovende kalv. 
    
Fredag var vores sidste dag på madskolen, hvilket var fyldt med ambivalente følelser, for jeg var godt nok træt, og især træt af børn, der ikke ville lytte til mig eller lige glemte at høre efter første gang. Men samtidig så må jeg jo indrømme, at jeg var blevet fuldstændig forelsket i de her søde børn og rigtig gerne ville blive ved med at være deres madinstruktør. Dagen gik med at snakke om madspild og rester, så vi fandt alt frem, som vi havde tilbage og gik i gang med at opfinde vores egne retter. En gruppe lavede både kage, bruschetta og "vandmelonvand". Andre lavede ris med kylling og kartofler og salat. Et hold fik også fremtryllet havregrynskugler! Mit hold og jeg blev enige om, at vi ville bage, da vi ikke havde lavet brød hele ugen. Så vi opfandt vores egen opskrift, fik den lavet og endda skrevet den ned, så børnene kunne tage den med hjem og lave den til deres forældre. Super seje børn! Og jeg må virkelig sige, at det brød smagte fantastisk! Efter spisning og madlavning gik vi ned i gymnastiksalen og tog mavebøjninger, og bagefter legede vi "genfortæl historien". Her læste jeg en historie om ægget højt, som børnene skulle huske og genfortælle til de andre instruktører. Herefter gik vi ud og spillede rundbold igen. Som afslutning opførte jeg en "pop-up sodavandsbar", hvor børnene fik det sidste sodavand og muffins fra forældreaftenen. Og så kom det værste tidspunkt, hvor forældrene kom, og vi skulle sige farvel. Uha, jeg var godt nok tæt på at knibe en tåre, fordi det var ikke så sjovt at se dem gå alle sammen, og alting bare blev helt stille. Men jeg håber virkelig, at jeg ser dem igen en dag, for jeg savner dem nemlig allerede! 

Gruppekram med mine søde, søde børn! <3<3<3<3

Jeg vil gerne her til sidst anbefale alle at tilmelde sig som madskoleinstruktør (www.madskoler.dk), fordi det er virkelig en helt fantastisk oplevelse, hvor man både har det super sjovt og får en masse lækkert mad, men man får også en masse erfaring både om børn og om sig selv. Det er samtidig et rigtig godt punkt at smide på sit CV og på sin nethinde, hvis man en dag har nogle trælse tanker. Jeg varmer mig godt og grundigt med mine madskoletanker lige nu. 

Tak søde madskolebørn, I har været fantastiske!   

Den super seje madskole i Feldballe!
        

Ingen kommentarer:

Send en kommentar