fredag den 20. november 2015

Basis "cookie cutter" opskrift

"Basisdej til alverdens småkager"

Min mormor og morfar har diamantbryllup her på torsdag, hvilket er en stor begivenhed. Tænk sig at være gift med den samme person i 60 år! Det er simpelthen enestående. Jeg er allerede langt bagefter i forhold til de to. Tiderne har ændret sig meget på 60 år. Nå... Men vi giver dem selvfølgelig en stor gave, som både børn og børnebørn er med i. Så derfor ville jeg gerne give dem en lille ting, som var en sød og personlig gave fra mig. Her tænker jeg at lave diamant-formet småkager til dem med citronskal og vanilje. Se det er bare lækkert! Her får du så opskriften på, hvordan man laver basisdejen til disse småkager, også kan du selv tilføje citronskal, chokolade, lakrids eller en anden lækker smag.



DU SKAL BRUGE

100 g sukker
100 g smør
1 æg
200 g hvedemel

Smagsvarianter 
Revet citronskal fra 1 citron
Revet appelsinskal fra 1 appelsin
1 tsk vaniljesukker/pulver
50 g chokolade knapper
osv.

Fremgangsmåde
  1. Pisk smør og sukker sammen med en håndmixer

  2. Tilsæt æg og den ønskede smag (jeg kom citron og vanilje i mine) og pisk igen

  3. Rør melet i lidt efter lidt (jeg gjorde det med en dejskraber)

  4. Ælt dejen sammen og kom den i køleskabet i 1-2 timer 

  5. Rul dejen ud på et meldrysset bord (ca. 0.5 cm)

  6. Udstik ønskede former og størrelser af hele dejen 

  7. Placer kagerne på en bageplade med bagepapir 

  8. Bag dem ved 180 grader (varmluft) i 8-10 minutter 

Det bedste er jo at bruge en kage-udstikker, men jeg havde desværre ikke en diamantformet en. 

Glasur 

Den bedste måde at lave glasur på, som skal kommes på den her slags kager, er med flormelis og æggehvide. Denne form for glasur er meget tykkere og flyder ikke ud ligesom glasur med vand og flormelis gør.



DU SKAL BRUGE

1 bæger pasteuriseret æggehvide 
100 g flormelis
Evt et par dråber frugtfarve

Fremgangsmåde

  1. Pisk æggehvide og flormelis (og frugtfarve) sammen til den er tyk (ca. 3 minutter)

  2. Kom det i en spøjtepose, en plastikpose eller et kræmmerhus lavet af bagepapir 

  3. Pynt dine kager, når de er kølet af 

Hvis du bruger en sprøjtepose eller plastik pose, så kan en kande holde posen, imens kommer din glasur deri

Konklusion 
Aldrig har et par småkager bragt så meget lykke. Min mormor og morfar blev super glade for dem, hvilket jo bare gjorde mig endnu mere tilfreds med opskriften. Det er en hyggelig lille gave at give, også kan du jo give dem dit helt eget personlige præg ved hjælp af sjove farver og figurer. Kager glæder de fleste. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar