torsdag den 2. oktober 2014

Spidskålssalat med ingefær

"En salat med POWER"

Da jeg først blev præsenteret for denne salat, var jeg en smule skeptisk. Nok er jeg helt tosset med ingefær, men chili og æble sammen? Også forårsløg - som jeg faktisk ikke kan lide..? Næh nej, så springer jeg hellere den over. Men som altid, blev jeg jo nødt til at smage, og jeg blev glædeligt overrasket, så derfor måtte jeg lige dele den med dig:

En spøjs salat med ingefær




DU SKAL BRUGE

Salat
1 helt spidskål
2 røde æbler
1 bundt forårsløg
1 lille rød chili

Ingefærdressing 
2 spsk citronsaft
2 spsk honning (evt. akaciehonning)
2 spsk olivenolie
1 knsp salt
2 cm ingefær

Pynt
Granatæblekerner, græskarkerner, goji bær eller andet godt

Fremgangsmåde - Salat

  1. Fjern de yderste blade af spidskålet og snit det fint 

  2. Flæk forårsløgene og pil det yderste lag af og skær det nederste fra. Skær små fine skiver af den hvide del og kassér det grønne. Skyld det under koldt vand i en si 

  3. Skær æblerne ud i små tern

  4. Flæk chilien og fjern kernerne. Skær den ud i små stykker

  5. Kom det hele op i en skål   



Fremgangsmåde - Dressing

  1. Skræl ingefæren og riv den på den fine side af rivejernet 

  2. Bland revet ingefær med de resterende ingredienser i en skål 



Fremgangsmåde - Afslutning

  1. Hæld dressingen ned til salten og kør det rundt med en grydeske 

  2. Kom det hele op i en pæn skål og pynt med det, du bedst kan lide 



Konklusion
Ingefæren smager rigtig godt igennem, hvilket gør denne salat super frisk og lækker. Mange kålsalater eller former for råkost kan nemt blive kedelige og smager mest af kål, men det er slet ikke tilfældet her. Chilien, som indgår, giver salaten et lille spark, men det er ikke voldsomt, så selv dem, som ikke bryder sig om stærk mad, kan sagtens være med. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar